Skip to content

project EGG

March 10, 2014

Eind 2013 laat ik mondjesmaat vallen dat ik in 2014 afscheid van Onterfd Goed ga nemen als derde partner. Bij Michiel van der Kley hoef ik dit maar zachtjes te fluisteren. Hij zegt meteen dat hij me nodig heeft voor zijn uit-de-hand-lopende-project. Ik houd het even af, ik kan toch niet zomaar overstappen. Ik heb nog wel wat dingen over te dragen bij Onterfd Goed.

SONY DSC verzamel_27114

Vanaf januari 2014 besluit ik om Michiel een aantal uren per week te ondersteunen met project EGG, om de buzz te vergroten en om hem organisatorisch bij te staan. Een geheel andere wereld dan de erfgoed sector, dat 3D printen. Even wennen aan de nieuwe werkomgeving tussen de printers en even omschakelen naar het internationale karakter, maar geheel niet mis als bij de inwerktijd een bezoek aan New York hoort😉

Globus_michiel   icondesk_michiel

Michiel van der Kley is meubelontwerper en tekent al een ruim aantal jaren voor grote internationale merken. Ik leer hem zo’n 5 jaar geleden kennen, wanneer ik bij het Scryption een tentoonstelling inricht en we daarin de Globus van Michiel plaatsen. Ongeveer anderhalf jaar geleden vertelt Michiel me dat hij een omslag wil maken in carrière als meubelontwerper. Hij wil iets nieuws. Iets met 3D printen.

coral   vase_experiment_onbalcony

Hij laat zich een poos inspireren door dingen vanuit de natuur, omdat hij zich altijd al fascineert voor natuurlijke structuren en hun patronen. Hij experimenteert met tekenen in een ingewikkeld technisch computerprogramma (Rhino, Grasshopper) en hij koopt zijn eerste 3D printer. Op een zonnige dag zit hij op zijn dakterras, kijkt naar een van zijn experimenten (bovenstaande opengewerkte 3D geprinte vorm) en denkt: wat als ik hier nu in zou kunnen staan? Op dít moment ontstaat project EGG.

egg_finished_Sproject-egg-front_2

Project EGG is een gebouw wat bestaat uit 4760 unieke 3D geprinte stenen. Een voor een worden ze, over de hele wereld en in de studio van Michiel, geprint. Het is geweldig om pakketjes te mogen openen, die opgestuurd worden vanuit bijvoorbeeld Spanje, U.S.A., China en Nederland. Wanneer alle stenen verzameld zijn en in exacte volgorde gemonteerd worden dan vormen ze tezamen een van de eerste 3D geprinte gebouwen wereldwijd.

SONY DSC  SONY DSC

Het is een groot community project. Iedereen kan meedoen. Heb je een 3D printer dan print je een steen met je naam erin. Heb je zelf geen 3D printer dan adopteer je een steen met of zonder je naam erin. Iedereen die meedoet krijgt een vermelding op de website van project EGG. Vanaf het najaar gaat project EGG op reis, hopelijk rond de hele wereld, zodat iedereen die mee heeft gedaan zijn eigen steen kan bewonderen tussen alle andere, terwijl hij/zij zelf in het gebouw staat.

SONY DSC  asfarasitis210114KM

Op dit moment zijn er zo’n 1500 stenen geprint. Het is nog een heel karwei om alle stenen te printen en monteren voor september 2014. In de komende periode zal ik samen met het project EGG team hard werken om project EGG nóg meer in de schijnwerpers te krijgen, zodat we nóg meer mensen bij de community van printers en adopters kunnen verwelkomen. Jou bijvoorbeeld!

No comments yet

Leave a Reply

