Skip to content

Gastcollege Projectmanagement

September 19, 2012

Gastcollege projectmanagement vanuit zelfstandig ondernemerschap, aan 3e jaars Kunstacademie studenten van de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Een project op zich.

    

Het grootste commentaar, dat lever ik altijd zelf, tijdens colleges en congressen. Kriebels krijg ik van ‘het preken voor eigen parochie’, mijn aandacht kan ik niet houden bij bullet teksten, van prezi’s word ik vaak duizelig en powerpoint tja. Maar nu sta ik zelf voor een groep. Toch besluit ik mijn verhaal te vertellen vanuit mezelf en het verhaal op de achtergrond in powerpoint met illustraties van Geert Oosterhof te verduidelijken.

   

“Uniek ben ik” zeg ik. En belangrijker vraag ik daarna aan de studenten hoe zij zichzelf met unieke kwaliteiten zouden omschrijven en waarom een opdrachtgever voor hem/haar moet kiezen. Een beetje arrogantie en vooral zelfkennis heb je in ondernemerschap nodig, nietwaar? Zo volgen er meer illustraties en opdrachten, die ingaan op wat er in vele projectmanagementboeken (die ik lang niet allemaal gelezen heb) geschreven staat. Dat is ook niet de reden waarom ik hierover blog. Wat ik interessant vond was dat ik zelf zoveel leerde tijdens het geven van het college, twee keer aan een verschillende groep.

   

Over het in de huid kruipen van je opdrachtgever of toehoorder. Op dat moment in mijn geval de student.

Over een project wat ontspoort. In mezelf zei ik “wat gebeurt er nu? Terugpakken en de focus verleggen”.

Over groepsdynamiek, anticiperen en improviseren. Dezelfde inhoud bij twee verschillende groepen, maar een geheel andere aanpak.

Over loslaten. Docent Moniek Warmer en tevens al 13 jaar zelfstandig ondernemer, vulde me aan en nam het bij het verduidelijken van opdrachten zelfs even over. Na een kleine aarzeling zag ik hiervan al snel de meerwaarde en stelde me open voor nieuwe input.

Over evalueren. Een fijn gesprek met Moniek. Wat tips en trucs. En een dank je wel voor de “verrijking”. En bovenal een leuk gesprek met een student die vragen stelde over o.a. de inschrijving bij de KvK en het schrijven van een ondernemingsplan.

  

Enerverend, dat was het zeker vandaag. Het geeft me te denken hoe belangrijk de boodschap, het medium en de communicatie ten alle tijden zijn ten overstaan van welke groep/welk individu dan ook. Hierin raak ik nooit uitgeleerd. Kan mezelf alleen maar ontwikkelen.

  

No comments yet

Leave a Reply

