Skip to content

Nee, ik ben niet ondergedoken.

July 14, 2012
tags:

Op een borrel vroeg iemand me laatst: “heb je ondergedoken gezeten of zat je weer in het buitenland?

Ik zei daarop: “Nee ik zat niet in het buitenland en ondergedoken evenmin. Maar je hebt gelijk, ik ben de laatste tijd niet zo vaak op borrels in Tilburg aanwezig geweest. Wat fijn dat je me miste.” (met een live knipoog)

Voor Stichting Onterfd Goed ben ik met mijn collega’s druk bezig geweest met het verhuizen van de Scryption collectie naar de Gruyterfabriek in Den Bosch;

Image  Image

Image  Image

hebben we inmiddels de eerste twee studentenprojecten afgerond met één student van de Willem de Kooning Academie (ruimtelijk concept) en drie studenten van het St. Lucas in Boxtel (grafische vormgeving); de website en de facebookpagina opgezet; onderhouden we de twitterfeed; alle typemachines inmiddels geregistreerd; de eerste verzamelaars en bezoekers op lokatie ontvangen; zetten we drie studentenprojecten uit voor het komende schooljaar; plannen we de datum voor de officiële opening en de eerste taxatiedag; schroeven we de tafels en banken in elkaar; verzamelen we het adressenbestand; zorgen we dat het internet, de telefoon en iedere computer werkt; maken we een begin aan de registratie van de inktstellen; dragen we zorg voor een dagelijkse bezetting; en maken we het drukwerk klaar met grafisch ontwerper Robert Muda.

Daarnaast ging ik in juni enthousiast in op een verzoek tot ‘tweede lezer’ in de eindexamencommissie van ROC ASA afstudeerprojecten.

Maakte ik in juni tijd voor en interview in de ‘Nieuwe Jeruzalemmer’, voor een stuk over ‘wonen in Jeruzalem’. En ja, een weekje van juli zou je kunnen zeggen dat ik heb ondergedoken… in Valencia🙂

Image  Image

That’s all.

3 Comments leave one →
  1. Pien Hordijk permalink
    July 15, 2012 4:12 pm

    Hoi Kathy, het is alweer een tijdje geleden dat ik stage liep bij het Scryption, vond ik een hele leuke stage! Nu lees ik dat de collectie in de Gruyterfabriek in Den Bosch is ondergebracht, is het de bedoeling dat er in de toekomst ook weer tentoonstellingen komen, of wordt alles voor de verkoop beschikbaar gesteld? En zijn er bijvoorbeeld nog pogingen gedaan om (delen van) de collectie bij bijv. bibliotheken onder te brengen? Groetjes, Pien

    Like

    • July 16, 2012 11:26 am

      Hoi Pien,

      Wat leuk om een reactie van je te mogen ontvangen!

      Zeker niet alles wordt ter verkoop aangeboden. Allereerst wordt bij ieder object onderzocht of het ‘Nederlands erfgoed’ is en of het een uniek exemplaar is in Nederland. Zo ja, dan wordt het aan erfgoed instellingen aangeboden. Wanneer het niet gewaardeerd wordt als Nederlands erfgoed en/of er exemplaren bij andere instellingen in de collectie zitten, dan wordt het object ter verkoop aangeboden.

      De ruimte in de Gruyterfabriek is erg dynamisch: een open depot waar het publiek een kijkje mag komen nemen, een werkruimte voor registratie en onderzoek naar de collectie, een werkruimte waar verschillende studenten erfgoed projecten realiseren (dit kunnen tentoonstellingen zijn met gebruik van de collectie) en we gebruiken de ruimte om gesprekken te kunnen voeren met het brede publiek en de erfgoed professionals, omtrent vraagstukken waar we tegenaan lopen (bijv. wie bepaalt wat ‘Nederlands erfgoed is?).

      In de afgelopen maanden hebben we alle typemachines geregistreerd en onderzocht; op dit moment maken we een begin aan de registratie en het onderzoek van alle inktstellen; de computercollectie wordt momenteel door deskundigen gescand; de collectie boeken is nog niet onderzocht (naar verwachting starten we hier begin september mee).

      Kom je binnenkort langs in Den Bosch? Je bent van harte welkom je ideeën te delen!

      Groet Kate

      Like

  2. Pien Hordijk permalink
    July 16, 2012 6:24 pm

    Hoi Kathy, wat goed dat er met zoveel aandacht naar de collectie wordt gekeken, en leuke locatie trouwens, de Gruyterfabriek. Ik kom binnenkort graag een keer langs, zijn er nog speciale openingstijden? Misschien spreken we elkaar dan ook nog even. Groetjes, Pien

    Like

Leave a Reply

