Skip to content

van Scryption via npuntnul naar BouwKate

March 4, 2011

Februari 2008 – juni 2008 | stage Scryption | binnen projectteam ontwikkelen nieuw museumconcept

Juli 2008 – november 2010 | coördinator presentaties Scryption | implementeren nieuw museumconcept

December 2010 – februari 2010 | coördinator presentaties Scryption | afbouw museum

Vanaf februari 2011 | adviseur n.0 | meedenken aan vorming en visie van n.0

Met het behalen van mijn Internationale Master Museology aan de Reinwardt Academie in Amsterdam ben ik Museoloog; theoretisch onderlegd in het beleid en management van musea internationaal. Maar wat ik geleerd heb, tijdens de drie jaar die hierboven omschreven staan, had ik – met de beste intenties – tijdens mijn Master nooit kunnen leren.

Tijdens mijn stage zei ik tijdens een brainstormsessie o.l.v. Harm van Dijk van DHV (in de trein) gekscherend: “jullie hebben mij nodig als vertegenwoordiging van de focusgroep, de young creative professional.” Tijdens mijn werkzame jaren bij Scryption als coördinator presentaties, verzamelde ik studenten en young (creative) professionals om me heen om samen met hen en deskundigen tentoonstellingen vorm te geven. Tijdens de ontmanteling van Scryption verhuisden we samen met collega’s en ‘de mannen van’ verhuisbedrijf Nouwens (dat zijn pas doeners die mee kunnen denken!) binnen een paar weken de gehele collectie. En nu, word ik als young creative professional uitgenodigd om mee te denken in de wording van n.0. De constante factor in deze: (als het zo snel gaat) dan blijf je young.

Nu ik toch een blog heb…

…wil ik via deze weg Jolande Otten (voormalig directeur Scryption) erg bedanken voor de vrijheid die ze mij (en mijn collega’s) heeft gegeven om het museumconcept naar gezamenlijke wens te implementeren. Jolande bood de kans om te experimenteren met het samenwerken met studenten van bijvoorbeeld Fontys PABO, ICT, Hogeschool voor de Kunsten en het MediaLAB van de HvA. Daarnaast het brainstormen en samen vormgeven van de tentoonstellingen in ruimtelijke en grafische zin met young (creative) professionals. En niet te vergeten, het werken met gastconservatoren, van wie we allemaal veel heb geleerd op het gebied van de thema’s van de tentoonstellingen. Het concept sloeg aan! Samen creëren, samen verantwoordelijk, kennis en netwerk vergroten door verbinden, werkplekken bieden, doelgroep verjongen. Tenminste, dan ga ik af op alle positieve reacties van de studenten, wanneer hun ‘produkt’ in Scryption te zien was. Of, ik ga af op de teleurstelling, van de laatste studentengroepen, die we moesten mededelen dat hun project niet in Scryption gepresenteerd zou worden, omdat Scryption zou gaan sluiten.

Tijdens een brainstormsessie in de stageperiode riep ik nog iets: “we hebben geen nieuwe locatie nodig, we gaan mobiel.” Dat was nog iets te snel geroepen, maar we maakten tentoonstellingen vanaf dat moment wel mobiel, voornemens ze rond te laten reizen langs locaties passend bij het thema. LeeS is op reis en hoogstwaarschijnlijk worden voor de actuele tentoonstellingen Zo werkt ‘t en Tijdrekken ook locaties gevonden. En npuntnul is mobiel!

No comments yet

Leave a Reply

